Constructieve Feedback

Constructieve feedback

Feedback kan op verschillende manieren worden gegeven. Op het moment dat je iemand van feedback wilt voorzien, dan heb je daarmee een doel. Het is belangrijk dat dit doel ook bereikt wordt, dus moet er op een juiste manier worden gecommuniceerd. Dat kan door het geven van constructieve feedback. Met constructieve feedback wordt ondersteuning gegeven door het geven van informatie, helpen bij het oplossen van problemen of als middel om observatie te omschrijven. Het uiteindelijke doel is om de persoon aan wie de feedback gegeven wordt, op weg te kunnen helpen zodat er verbetering kan optreden.

 

Waarom constructieve feedback geven

Er zijn verschillende redenen om constructieve feedback te geven. Voor leidinggevenden is het belangrijk dat werknemers en teams op een goede manier met elkaar communiceren, samenwerken en tot de beste resultaten komen. Helaas is dat niet altijd het geval dus heb je als leidinggevende vaak genoeg te doen. Met constructieve feedback heb je een instrument tot je beschikking waarmee je medewerkers op de juiste manier kunt benaderen. Door het geven van feedback op een ondersteunende manier, kunnen werknemers gestimuleerd worden om zich te verbeteren, betere te presteren, problemen op een efficiƫntere manier op te lossen en in te zien waar hun zwakke en sterke punten liggen.

Hoe werk dat?

Om ervoor te zorgen dat de boodschap goed overkomt moet constructieve feedback op de juiste manier worden gegeven. In de basis betekent het dat er drie zaken van essentieel belang zijn om dat goed te kunnen doen. Hieronder lees je hoe je dat het beste kunt aanpakken.

 

  1. Gericht op verbetering

De feedback die je geeft aan een ander, moet altijd gericht zijn op de verbeterpunten. Dat betekent ook dat de boodschap die je brengt niet altijd positief is. Als er verbetering nodig is, dan is het belangrijk dat de boodschap daarop gericht is. Het is altijd goed om te benoemen waar de medewerker goed in is, maar dat moet niet afleiden van het daadwerkelijke doel.

 

  1. Communiceren

Een ander zeer belangrijk onderdeel van constructieve feedback is de communicatie. Je komt niet alleen een boodschap brengen, je wilt ook het gesprek aan gaan. Dat betekent dat je ook antwoord moet kunnen geven op vragen die betrekking hebben op de manier waarop de ontvanger verbetering kan inzetten of hoe zij zich op een juiste manier kunnen ontwikkelen. Bespreek altijd de situatie met de ander en vraag ook hoe hij of zij tegen de situatie aankijkt. Als vervolg is het verstandig om regelmatig te praten over de voortgang en vragen te beantwoorden van de ontvanger.

 

  1. Duidelijk en specifiek

Verder is het zeer belangrijk dat de constructieve feedback duidelijk en specifiek is. Wees direct en zorg ervoor dat de boodschap op een begrijpelijke manier wordt overgebracht. Als je om de feiten heen draait, dan heeft het geven van feedback weinig zin. Maak de feedback daarom concreet door vooraf op te schrijven wat de verwachtingen zijn, welke mogelijkheden de ontvanger heeft om daaraan te werken en welke hulpmiddelen hij of zij daarvoor kan gebruiken.